Dopravní špička, pomalu jedoucí kolona a auta zipující do jednoho pruhu, neboť z druhého se stává vyhrazený pro autobusy a další konkrétní vozidla. Zatímco auta popojíždějí v koloně, projíždí v závěsu za autobusem vyhrazeným pruhem auto a za ním případně další. Situace, kterou zažil asi každý řidič v Praze.
Na Evropské ve směru do centra v úseku Dědina–Vítězné náměstí jsou nainstalovány kamery, které by měly praxi, kdy si někteří se zákazy hlavu nelámou, ukončit.
TSK si podle mluvčí Barbory Liškové nechala již před několika lety vypracovat studii, která ukázala, „že celá řada řidičů vyhrazené jízdní pruhy zneužívá, a brání tak plynulému průjezdu autobusů městské hromadné dopravy“. Preference MHD na úkor individuální automobilové dopravy tak často nefunguje.
V úseku na Evropské probíhá měření od pondělí do pátku mezi 6:00 a 9:00 a od 14:00 do 19:00. Zatím se řidiči sankcí bát nemusejí. „Záznamy budou sloužit jen jako podklad pro budoucí možný proces automatického zasílání podezření na přestupek přímo ve správním řízení,“ uvedla mluvčí.
Systém není čistě represivní a řidiče by měl na jeho prohřešek nejprve upozornit. „Systém v budoucnu řidiče upozorní pomocí svislého dopravního značení s blikači a zobrazenou SPZ na porušování pravidel. Pokud řidič zareaguje a vyhrazený jízdní pruh opustí, tak k žádnému pokutování nedojde,“ uvedla Lišková.
Systém by měl být schopen detekovat nejen autobusy, ale měl by odfiltrovat i registrační značky vozů taxi. Data přitom bude čerpat z aktualizované databáze vedené ministerstvem dopravy.
Do konce roku bude monitoring v Evropské v testovacím režimu. „Pokud se systém ukáže jako spolehlivý a negenerující velké množství falešných podnětů k přestupkovému řízení, bude v budoucnu rozšířen i na další pražské komunikace,“ uvedla Lišková.
Příspěvky ze stejné kategorie:
- Nebyl nalezen