Tajemná lambda sonda

Auto moto

Buďme upřímní – lambda sonda, také známá jako kyslíkový senzor, zní jako něco, co by vědec používal v laboratorním experimentu s urychlovači částic a složitými matematickými rovnicemi. Ale i přes svůj sci-fi nádech je to velmi reálná a praktická součást dnešních automobilů.

Snímač, nazývaný také kyslíkový senzor, je schovaný ve výfukovém potrubí vašeho vozidla a tiše kontroluje plyny, které jím procházejí. Jeho účel? Informovat řídicí jednotku motoru (ECU) vašeho automobilu, zda je spalovaná směs ideální, bohatší nebo chudší. Je to něco jako Goldilocks na kolech – místo ochutnávání kaše však ochutnává spalovací směs.

Proč potřebujete lambda sondy a jaký je rozdíl mezi širokopásmovými a úzkopásmovými sondami? Vše je vysvětleno v tomto krátkém, ale velmi informativním videu.

Když je směs vzduchu a paliva dokonale vyvážená (magický poměr je 14,7 dílů vzduchu na 1 díl paliva), váš vůz jezdí čistěji, plynuleji a efektivněji. Pokud dojde k nerovnováze, lambda sonda to nahlásí ECU, která upraví systém vstřikování paliva, aby vše bylo opět v harmonii. Je to jako technik v zákulisí koncertu, který se stará o to, aby každá nota zazněla přesně tak, jak má, aniž by se kdy dotkl smyčce.

YouTube video

Zajímavost: Lambda není jen cool slovo

Proč „lambda“? Ukazuje se, že to není jen módní výraz, který někdo vymyslel, aby zněl chytře. Lambda (λ) je ve skutečnosti řecké písmeno a v automobilové terminologii označuje poměr mezi skutečnou a ideální směsí vzduchu a paliva. Když je hodnota lambda 1, váš motor dosahuje dokonalé rovnováhy – jako gymnasta při přistání nebo kuchař při dochucování jídla.

Senzor tedy není jen náhodný senzor – je pojmenován podle samotného konceptu rovnováhy, kterou má udržovat. To je docela poetické, svým mechanickým, po palivu vonícím způsobem. Kdo by řekl, že vaše auto má tak elegantní základ?

Příspěvky ze stejné kategorie: