Buďme upřímní – lambda sonda, také známá jako kyslíkový senzor, zní jako něco, co by vědec používal v laboratorním experimentu s urychlovači částic a složitými matematickými rovnicemi. Ale i přes svůj sci-fi nádech je to velmi reálná a praktická součást dnešních automobilů.
Snímač, nazývaný také kyslíkový senzor, je schovaný ve výfukovém potrubí vašeho vozidla a tiše kontroluje plyny, které jím procházejí. Jeho účel? Informovat řídicí jednotku motoru (ECU) vašeho automobilu, zda je spalovaná směs ideální, bohatší nebo chudší. Je to něco jako Goldilocks na kolech – místo ochutnávání kaše však ochutnává spalovací směs.

Když je směs vzduchu a paliva dokonale vyvážená (magický poměr je 14,7 dílů vzduchu na 1 díl paliva), váš vůz jezdí čistěji, plynuleji a efektivněji. Pokud dojde k nerovnováze, lambda sonda to nahlásí ECU, která upraví systém vstřikování paliva, aby vše bylo opět v harmonii. Je to jako technik v zákulisí koncertu, který se stará o to, aby každá nota zazněla přesně tak, jak má, aniž by se kdy dotkl smyčce.
Zajímavost: Lambda není jen cool slovo
Proč „lambda“? Ukazuje se, že to není jen módní výraz, který někdo vymyslel, aby zněl chytře. Lambda (λ) je ve skutečnosti řecké písmeno a v automobilové terminologii označuje poměr mezi skutečnou a ideální směsí vzduchu a paliva. Když je hodnota lambda 1, váš motor dosahuje dokonalé rovnováhy – jako gymnasta při přistání nebo kuchař při dochucování jídla.
Senzor tedy není jen náhodný senzor – je pojmenován podle samotného konceptu rovnováhy, kterou má udržovat. To je docela poetické, svým mechanickým, po palivu vonícím způsobem. Kdo by řekl, že vaše auto má tak elegantní základ?