Chladicí kapalina motoru také obsahuje složky, které mohou pomoci zabránit korozi částí motoru vašeho vozu. Existují různé druhy chladicí kapaliny motoru, i když mezi základní složky stále patří voda a propylenglykol nebo etylenglykol.
Chladič vašeho vozu je vybaven nádržkou, ve které se uchovává chladicí kapalina motoru. Z této nádrže proudí chladicí kapalina, která pak cirkuluje blokem motoru a chrání vozidlo před extrémním chladem a teplem.
Chladicí systém funguje v podstatě jako jednoduchá smyčka. Když je vozidlo v provozu, čerpadlo posílá chladicí kapalinu do bloku motoru. Odtud chladicí kapalina proudí do chladiče vašeho vozu, nebo také známého jako výměník tepla, a pak zpět do čerpadla. Při prvním nastartování vozidla, kdy necháte motor zahřát, dojde k obtoku chladicí kapaliny chladičem. Po zahřátí vozidla proudí chladicí kapalina chladičem pomocí ventilu chladicího systému.
Obsah:
Co Tvoří Kvalitní Chladicí Kapalinu Motoru?
Nejúčinnější chladicí kapalina dokáže zabránit přehřátí a zamrznutí motoru vašeho vozu. Může také chránit motor před korozivními prvky a zvýšit jeho výkon. Následující složky tvoří vysoce účinnou chladicí kapalinu pro automobily.
Voda
Většina chladicích kapalin motorů obsahuje přibližně 50 % vody. Nemrznoucí směs neobsahuje vodu. Přidáním malého množství vody do nemrznoucí kapaliny podle pokynů výrobce lze vytvořit chladicí kapalinu. Jsou majitelé vozů, kteří se rozhodnou pro tento postup „udělej si sám“, ale jsou i tací, kteří si místo toho kupují předem namíchané chladicí kapaliny.
Propylenglykol
Existují také chladicí kapaliny pro motory (Silux), které nepoužívají etylenglykol, ale propylenglykol. Bylo zjištěno, že propylenglykol je viskóznější, což znamená, že etylenglykol má tendenci k účinnějšímu nebo efektivnějšímu přenosu tepla. Propylenglykol je při požití méně toxický, proto je oblíbenější mezi majiteli vozidel s dětmi a domácími zvířaty.
Přečtěte si také další článek: Rozdíl mezi elektrickým a hydraulickým posilovačem řízení
Stále více výrobců automobilů dnes začíná přecházet z hydraulického posilovače řízení na jeho elektrický protějšek. Jaký je však mezi nimi skutečný rozdíl a co bylo příčinou tohoto přechodu? V minulosti vyžadovalo řízení vozidla miniaturní trénink horní poloviny těla.
Etylenglykol
Etylenglykol je hlavní účinnou složkou většiny chladicích kapalin automobilů. Poprvé byl jako složka chladicí kapaliny automobilu použit po první světové válce. Tato chemická látka pomáhá zajistit, aby se kapalina, která cirkuluje v motoru vašeho vozu, neodpařovala při extrémních vedrech a nezamrzala při extrémních mrazech.
Korozní inhibitory
Základem většiny motorových chladicích kapalin je ethylen nebo propylenglykol a voda. K zamezení koroze se však používají různá aditiva, která vytvářejí různé druhy chladicích kapalin. Jednotlivé složky se mohou lišit také podle konkrétní země původu.