Pro srovnání, zdražení autoškol za poslední rok je výrazně větší než například v médiích nedávno zmiňovaného smaženého sýra v restauraci, květin či nových modelů osobních aut. Posledně zmiňované položky podle statistik zdražily do deseti procent.
„Některé autoškoly zdražily i výrazněji, skoro o třetinu,“ potvrdil Právu šéf Asociace autoškol ČR Aleš Horčička. Podle něj je zdražení nejvýraznější ve velkých městech, podobně jako celková cena kurzu, i když jsou určité výjimky, konkrétně například Brno. Výrazné zdražení pozoroval i v Mladé Boleslavi, kde jeho autoškola také působí.
Za výrazným zdražením stojí podle Horčičky kombinace faktorů. Zčásti se snaží zahojit za ztráty způsobené nucenou uzávěrou za pandemie covidu, stouply jim náklady na pořízení aut i na zaměstnance, aby si je dokázali udržet. Připouští, že zdražit jim umožňuje zvýšená poptávka zájemců po nucené pauze i fakt, že část autoškol po pandemii zůstala zavřená a neobnovila provoz.
„Zásadní reakce je na covid, v roce 2020 jsme byli 108 dní zastaveni z nařízení vlády. Snažili jsme se s ministerstvem dopravy vyjednat nějaký speciální dotační titul, jako byl třeba pro autobusové dopravce či zemědělce, ale neúspěšně, byli jsme zařazeni mezi služby jako každá jiná. Přitom máme spoustu techniky, za auta musíte platit povinné ručení, silniční daň a podobně,“ popsal Horčička.
„Řidičáková turistika moc nefunguje“
I když měli nárok na některé obecné dotační programy, třeba covid nájemné, podle jejich průzkumů za měsíc průměrná autoškola ztrácela asi 75 tisíc korun.
V současné době autoškoly stále ještě jedou na vlně zvýšené odložené poptávky z doby pandemie. Udělat si řidičák někde dál od místa bydliště je pro klienty prakticky nemožné.
„Řidičáková turistika moc nefunguje, vzhledem k tomu, co všechno musíte v autoškole absolvovat. Někteří třeba z Prahy dělají kurz v některé z okolních obcí,“ popsal.
<div
Příspěvky ze stejné kategorie:
- Nebyl nalezen