Nigerijská novinářka a spisovatelka Adaobi Tricia Nwaubaniová pro BBC uvedla, že jeden z jejích předků prodával otroky.
„Můj pradědeček Nwaubani Ogogo Oriaku byl tím, čemu raději říkám podnikatel. Pocházel z etnické skupiny Igbo v dnešní jihovýchodní Nigérii. Prodával různé zboží včetně tabáku a palmových produktů. Obchodoval ale také s lidmi,“ vylíčila Nwaubaniová.
„Měl agenty, kteří zajali otroky na různých místech a přivedli je k němu,“ popsala s tím, že jí to prý prozradil otec.
Lidé z etnických skupin podél pobřeží, jako jsou Efik a Ijaw, obvykle působili jako přístavní dělníci pracující pro bílé obchodníky a jako prostředníci pro obchodníky ze skupiny Igbo, kam patřil i její praděda. Nakládali a vykládali lodě a dodávali cizincům jídlo a další zásoby. Sjednávali ceny otroků z vnitrozemí a poté vybírali poplatky od prodejců i kupujících.
Mezi 15. a 19. stoletím byly přes Atlantský oceán přepraveny miliony otroků. Více než 1,5 milionu Afričanů bylo přepraveno do tzv. Nového světa – Ameriky – přes nigerijský přístav Calabar v zálivu Bonny, šlo tedy o významný přístav pro transatlantický obchod s otroky.
Přežije ten nejsilnější, prodej člověka je hrdinství
Nwaubaniová ale míní, že podle ní by neměl být její pradědeček souzen podle dnešních standardů a hodnot. Poukazuje na to, že žil v době, kdy byl koncept „všichni lidé jsou si rovni“ zcela cizí tradičnímu náboženství i pravidlům jeho společnosti. Ti nejschopnější tehdy přežili a ti nejodvážnější vynikali.
„Bylo by nefér soudit muže 19. století podle zásad 21. století. Posuzovat lidi z africké minulosti podle dnešních standardů by nás přimělo k vnímání většiny našich hrdinů jako padouchů, čímž bychom přišli o právo plně oslavovat každého, kdo nebyl ovlivněn západní ideologií,“ napsala novinářka z Nigérie.
How do
Příspěvky ze stejné kategorie:
Nebyl nalezen