Ponorku navrhla floridská společnost Triton Submarines a aktuálně jde o výdobytek, který si zřejmě jen tak někdo nedovolí. Cena podvodního vozítka je totiž 5,5 milionu dolarů, v přepočtu skoro 120 milionů korun. Ponorka dokáže vyvinout rychlost maximálně tři uzly, což odpovídá zhruba 5,5 kilometru v hodině, baterie vydrží však déle než 10 hodin, tudíž výlety pod mořskou hladinu mohou být opravdu dlouhé.
Ponorku trvalo zkonstruovat dva roky, podle šéfa společnosti Patricka Laheyho však zabralo celou dekádu technicky vymyslet prosklenou kapsli těchto rozměrů — v průměru má 2,5 metru. „Vývoj byl velmi vzrušující. Dokázali jsme, že umíme vyrobit vozidla, která pojmou šest lidí a ponoří se do jednoho tisíce metru,“ uvedl Lahey.
Pokračovat ve vývoji
Tady podle šéfa Triton Sumbarines však práce nekončí. Společnost chce nyní vyvinout ponorku, která bude mít sice poloviční kapacitu, ale rovněž vydrží i ve větší hloubce. „Rovněž pokračujeme ve vývoji plavidla, které se ponoří až do čtyř tisíc metrů se dvěma pasažéry. Žijeme ve vzrušující době,“ dodal.
Podle serveru CNN v posledních letech mezi movitou klientelou roste zájem o podvodní plavidla, která mají sloužit jako rozptýlení pro rodinu a přátele při pobytu na obřích jachtách. Dopomohly k tomu prý přírodovědné dokumenty jako Modrá planeta. O ponory se ale také začínají zajímat i běžní turisté, protože oceán je z tohoto hlediska mnohem méně probádaný než velehory.
Podle Laheyho se doba velmi změnila. Před patnácti lety by kdekdo považoval možnost mít vlastní ponorku za bláznovství, mimo jiné i ze strachu vydat se do hlubin oceánu. „V ponorce jste ve skutečnosti chráněni proti silám oceánu, protože konstrukce je odolná vůči tlaku,“ vysvětluje s tím, že u potápěčů je to přesně naopak.
„Ani ti nejzkušenější potápěči by pravděpodobně nešli hlouběji než do nějakých
Příspěvky ze stejné kategorie:
- Nebyl nalezen