Pracovníci úřadu se na kvalitu internetového připojení zaměřili již během letních měsíců loňského roku. Už tehdy se ukázalo, že situace v Česku je tristní. Reálné rychlosti jsou totiž značně nižší než ty inzerované.
Při kontrolním měření vykazovalo 16 procent přípojek velkou odchylku od deklarované rychlosti. V 36 procentech případů se ukázalo, že dokonce přípojky u zákazníků nejsou schopné uváděné maximální rychlosti dosáhnout. Důvodem je snižování šířky pásma nebo velká vzdálenost od ústředny.
Proto ČTÚ považoval za nezbytné závazně stanovit definice parametrů kvality služby a odchylek od skutečného výkonu služby, tak aby poskytovatelé nemohli nadále lákat koncové uživatele na nereálnou kvalitu připojení.
„Operátor již nebude moci říct, že nabízí 100 Mbit/s, když ta služba poběží stomegabitovou rychlostí jen třeba jednu minutu denně. To už nepůjde,“ uvedla již dříve předsedkyně ČTÚ Hana Továrková. Deklarovanou rychlost bude muset služba splňovat 90 procent dne.
Koncoví uživatelé by podle ČTÚ měli mít pro své rozhodování o výběru poskytovatele připojení k dispozici relevantnější a přehlednější informace.
Velcí operátoři přitom nová pravidla vítají. „Jsme rádi, že pravidla nastavená ČTÚ budou platit pro všechny subjekty na trhu. Zejména je budou muset respektovat ti hráči, kteří tuto povinnost nechtěli převzít dobrovolně,“ prohlásil mluvčí T-Mobilu Jiří Janeček.
Pozitivně bere novou povinnost také Vodafone. „Tento krok přispěje ke kultivaci telekomunikačního trhu. Drobná odchylka je vzhledem k fyzikálním vlastnostem přístupových technologií možná, ale nabídka musí být férová,“ konstatoval mluvčí operátora Ondřej Luštinec.
Příspěvky ze stejné kategorie:
- Nebyl nalezen